En krydsning af magi og hvorfor jeg gør det

rune sten og krage

I fredags havde jeg en besøgende i mit værksted, han og hans ven gik som helt almindelige turister, hvilket de var, rundt i deres shorts, sandaler og t-shirts.

De kiggede lidt på mine ting, og spurgte af ren nysgerrighed ind til dem.
Jeg forklarede lidt om tingene, hvad de var, hvor de kom fra, blot lidt løs og fast samtale om alle magiens elementer i deres enkelthed. Vi talte om shamanisme, vi talte om galdrastave og sigils, vi talte om passiv magi, om aktiv defensiv og offensiv magi, om køkken-magi, spådom, runer osv osv.

Han kiggede på mig og spurgte nysgerrigt, om jeg ikke blandede religioner og kulturer uhensigtsmæssigt sammen i den måde jeg arbejdede på.

Til dette svarede jeg nej, og forklarede ham hvorfor. Efterfølgende har jeg tænkt meget over mit svar og tænker at jeg er nød til at uddybe det, både for andres interesse, men også så jeg bedre selv kan huske det og formulere det næste gang jeg får et lignende spørgsmål, for det vil jeg få.

Odin_og_Völven_by_Frølich

For at forklare min holdning til at holde magi af forskellig kultur under samme tag, må jeg lægge ord på to meget vigtige og grundlæggende elementer i forbindelse med Galdrahús, og dermed med min egen indgangsvinkel til hvorfor jeg acceptere og til tider aktivt udfører krydsninger af religioner og deres magiske og ceremonielle aktiviteter.

For det første er Galdrahús sammensat af to ord Galdra og hús, der henholdsvis betyder magi og hus/hjem. Galdrahús som værkstedet hedder er derfor betegnelsen for en form for refugium der tolerere, og endda billiger magi og lignende, fra og for alle kulturer og religioner.

For det andet er jeg, og dermed også Galdrahús, hverken arkæolog eller historiker. Jeg mener det er to meget spændende emner og kan i rigtig mange tilfælde også indeholde relevant substans for de magiske elementer. Men de er ikke afgørende, og deres fravær udelukker ikke det magiske element. Derfor vil magien stadigvæk være eksisterende, uanfægtet af eksistensen af eventuelle historiske / arkæologiske kilder, korrekte som ukorrekte.

Som det helt tredje er jeg naturligvis også tilhænger af at redskabet afhænger af opgaven, og jeg dermed godt kan forsvare at være aktiv i både symbolmagi, køkkenmagi, shamanistiske metoder m.v. uden at de skaber negativ konflikt med hinanden, tværtimod, når jeg og du forstår balancen i mellem dem, så hjælper det balancen i os selv. Den teori ville egentlig fungere på alle plan, ikke kun det magisk/spirituelle, men også det religiøse, politiske, praktiske.

dinosaur støv og kragehoved
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar