Hvorfor er klassespor vigtigere end klassetrin?

Der er noget jeg ikke forstår … Der er faktisk meget jeg ikke forstår, og her er endnu en ting blandt disse mange.

Dengang

Vi har vores datter Sif som er skolebarn i 1. klasse på Baggesenskolen i Korsør. Dengang hun skulle starte i børnehaveklasse, ja jeg sagde virkelig børnehaveklasse, der vidste vi godt at de skulle i A eller B klasse, og der kom en seddel ud om man havde særlige ønsker.

Og det havde vi naturligvis, for Sif skulle på samme skole med en 9-11 piger fra samme børnehave eller der omkring. Så vi havde naturligvis et ønske om at kun kom i klasse med nogle af dem af pigerne hvor vi følte at de var gode støtter til hinanden og havde en god kontakt i både børnehaven og under private legeaftaler. Vi kom med en navngiven liste på omkring 6 af pigerne, og lagde et skriftligt ønske om at hun kom i klasse med, bare en enkelt af dem ville være dejligt.

Ikke en eneste af de skrevne piger endte hun i klasse med. Sif og to andre piger fra børnehaven kom i B og ALLE de andre kom i A. Og misforstå mig nu ikke, de to andre piger er totalt søde, men de er pot og pande med hinanden og fungere ret godt sammen i deres tosomhed, hvor Sif ikke er uundværlig.

Hele listen med alle pigerne som Sif ellers ønskede, yep vi havde skam taget hende med i overvejelserne, den var sat over i den anden klasse. Nærmest som om at det var en bevidst afskærelse af Sif, det var sikkert ikke, men det var nærmest som om siger jeg.

Senere får vi så af vide at det der med ønsker til klasse sammensætning blev prioriteret ud fra forældrenes ønsker til hvilken lærer de ville have til deres barn. Altså ud fra forældrenes behov, og ikke barnets, lidt klamt nu jeg tænker over det.

I dag

Men nuvel, Sif kom i B og det fungere ikke umuligt. Hun har fået nogle andre gode veninder som hun er rigtig glad for, og hun leger i øvrigt også ganske godt med de to piger fra børnehaven som hun dog trods alt fik allernådigst lov til at gå i klasse med. Hun er af helt unaturlige og påduttet grunde selvfølgelig vokset fra sine gamle støtter, de leger stadigvæk sammen nogle gange i frikvarteret, bevares, men det er altså slet ikke det samme.

Vi, min kone og jeg, har dog altid haft et ønske om at pigernes gamle venindebånd blev bibeholdt så hvis de skulle vokse fra hinanden så skulle det være deres eget valg og ikke fordi en særlig A/B struktur holdt dem adskilt.

Vi kunne sikkert godt have inviteret de individuelle piger noget mere, men tænkte at hele den samlet pigegruppe på både A og B blot kunne være et endnu større fællesskab hvor de kunne vokse deres venindeskaber ud fra.

Vi holdt blandt andet Sifs fødselsdag for Børnehaveklassen i hjemmet, og inviteret pigerne fra både A og B, og vi ville have gjort det samme nu her i 1. klasse, hvis det ikke var fordi en anden pige fra A havde valgt at holde sin fødselsdag den dag. Vi er, eller vi var, faktisk de eneste forældre på hele klassetrinnet der ønsker at holde klasserne sammen, ser det ud til i hvert fald. Så nu trækker vi os også der, for vi ønsker hverken at skabe en konflikt et sted hvor der alligevel ikke er noget samarbejde at kæmpe for, og vi ønsker slet ikke at skulle se Sif når hun får det ene afbud efter det andet til sin fødselsdag fordi 50% er inviteret til en anden fest som de selvfølgelig prioritere. Så det bliver kun pigerne fra hendes egen klasse der inviteres, og så nogle løse veninder som hun kender fra hjemmefronten.

Men der hvor jeg så vil hen med hele dette indlæg, er at jeg slet forstår den spor opdeling af én klasse, A og B, og jeg forstår slet ikke at sporet er så meget vigtigere for især alle de voksne end selve klassetrinnet er?!

Jeg forstår der er for mange elever til at de kan være i én klasse, tak den har jeg fattet, men fordi de bliver undervist med en væg i mellem behøver den væg vel ikke være på størrelse med Atlanterhavet. De har hver sin klasse, de har hver sin klasselærer, de har hver sine arrangementer, både skolemæssige og forældreskabte, de har sågar hver deres facebookgruppe, og på skoleintra kan man KUN se det ene spor som ens barn går i, ja for guderne forbyde at man gerne ville arrangere noget for begge spor, det ville da være forfærdeligt.

A og B har bekriget hinanden siden jeg gik i skole og sikkert også før det, men føj hvor er jeg træt af det. Er jeg virkelig den eneste forældre i verden der har den holdning at mit barn går i 1. klasse punktum?? Naturligvis bakket op af min kone, men jeg påtager mig selv ansvaret for mine udtalelser her, dem skal hun ikke straffes for.

Hvorfor er A og B så vigtigt at ungerne lige så kunne have boet i helt forskellige dele af verden, og de nærmest er bevist afskåret fra hinanden, det er de sikkert ikke, men jeg sagde nærmest.

I morgen, hvis nogensinde

Jeg er sikker på at man kunne slå spor-kampen ihjel ved at føre dem mere sammen i stedet for at føre dem mere væk fra hinanden. Fælles adgang på intra, fælles facebookside hvis man skal have en, flere fælles fag (det kan garanteret godt gøres positivt), flere fælles arrangementer både i skolen og fra forældregrupperne af.

Men det forekommer nok utopisk… Indtil videre er Sif den eneste der går i 1. Klasse, de andre går i A eller B Klasse. Og det klare hun egentlig ret godt for Sif elsker alle, hendes eneste to problemer er en masse voksne der går og sætter vægge op i mellem jævnaldrende, og så en drøn irriterende farmand der lader sig gå på af sådanne socialt strukturelle petitesser.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar